Beklemmende expressiviteit

Sluijters oorlogsprent

Jan Sluijters, In Noord-Frankrijk, 26 augustus 1916, kleurenlithografie / papier, 475 x 320 mm, Museum De Fundatie, Zwolle

Bloederige lichamen, alles verwoestende legers, oorlogsprofiteurs en gewetenloze politici: Jan Sluijters beeldde ze allemaal zonder schroom af in De Nieuwe Amsterdammer. De prenten die als bijlage in dit tijdschrift in de jaren 1915-1919 verschenen, dragen titels als: Oorlogken is jarig, Posthuma’s rotte aardappelen- en uienpolitiek en Tot het bittere einde. Wie Sluijters’ schilderijen uit deze periode bekijkt (bloemstillevens, damesportretten, landschappen), zal zich verbazen over het feit dat hier één en dezelfde kunstenaar aan het werk is geweest. De naargeestige oorlogsprenten laten een hele andere kant van de kunstenaar zien: Sluijters als maatschappijkritische kunstenaar, maar ook Sluijters als graficus. De oorlogsprenten vormen een bijzonder en afgesloten geheel binnen zijn oeuvre.

Deze serie van 77 oorlogsprenten is momenteel in Museum De Fundatie in Zwolle te zien. Het museum verwierf deze prenten recent uit de collectie van kunstenaar Rob Scholte. Het RKD maakte deze bijzondere prenten in samenwerking met het museum nu ook digitaal toegankelijk in de oeuvrecatalogus Jan Sluijters die het RKD eerder dit jaar lanceerde. Ik schreef een artikel bij het geheel: http://sluijters.rkdmonographs.nl/oorlogsprenten

De prenten van Sluijters zijn ontsloten via de RKDmonograph Jan Sluijters: http://sluijters.rkdmonographs.nl
De tentoonstelling Sluijters’ Grote Oorlog is nog tot en met 4 januari 2015 te zien in Museum De Fundatie in Zwolle.

Advertenties